„Szkolny Klub Mistrzów” dla uczniów klas I– III w Szkole Podstawowej w Biskupcu

2019-04-06 12:51:05(ost. akt: 2019-04-06 12:55:30)
Podczas jednych z zajęć pozalekcyjnych

Podczas jednych z zajęć pozalekcyjnych

Autor zdjęcia: Organizatorzy

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, pozwól mi działać – a zrozumiem”. Cytat Konfuncjusza przyświeca innowacyjnym zajęciom pozalekcyjnym w szkole w Biskupcu.
Powszechnie jest wiadomo, iż dzieci młodsze charakteryzuje naturalna ciekawość otaczającego ich świata. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Stanowią one podstawę wielukierunkowego rozwoju dziecka, rozwijają umiejętność myślenia krytycznego, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania, czym przyczyniają się do rozszerzania horyzontów myślowych dziecka.

Chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne do wykonania, jednak dają one dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, zaś zdobyta w dzieciństwie wiedza i umiejętności staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Prowadzone zajęcia mają na celu rozbudzanie ciekawości otaczającego świata, nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji oraz wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów.

Biorą w nich udział uczniowie klas I – III, po troje z każdej klasy, łącznie piętnastu uczniów.Zajęcia odbywają się raz w miesiącu i dotykają czterech żywiołów: wody, ognia, powietrza i Ziemi. Do chwili obecnej odbyły się trzy spotkania. Pierwsze – w miesiącu grudniu dotyczyło działań związanych z wodą. W ramach zajęć uczniowie stworzyli mapę sytuacyjną: pozytywne i negatywne działania wody oraz korzyści i zagrożenia z nią związane. Następnie wykonywały doświadczenia m.in. wulkan.

Na drugim zajęciu – w miesiącu grudniu ich działania dotyczyły ognia. Tu również wykonały mapę sytuacyjną: pozytywne i negatywne działania ognia oraz wypowiadały się, jakie zagrożenia on niesie. Po obejrzeniu krótkiego filmu ukazującego doświadczenia z ogniem w warunkach domowych przystąpiły do doświadczeń np. powracający ognik, huśtawka, wessana woda, gasnące płomyki itp. Następnie sprawdzały, które materiały są łatwopalne, a które nie palą się wcale. Doświadczenia dostarczyły im dużo radości, czasami niedowierzania ale i uczyły ostrożności w obchodzeniu się z ogniem. Podsumowaniem zajęć było wyciągnięcie wniosków w zakresie obchodzenia się z ogniem oraz obejrzenie filmików ukazujących właściwe postępowanie w razie pożaru.

Trzecie spotkanie – w miesiącu styczniu związane było z powietrzem. Doświadczenia wykonane na zajęciu dały możliwość odpowiedzieć na pytania dotyczące roli powietrza w życiu ludzi i zwierząt, miejsc jego występowania w przyrodzie, jego ruchu, pozytywnej sile wiatru oraz jego niszczycielskiej sile, zagrażającej często życiu człowieka. Na ostatnim podsumowującym zajęciu trzy żywioły spotkają się na Ziemi.

Zofia Jośko SP Biskupiec
Podczas jednych z zajęć pozalekcyjnych

Czytaj e-wydanie


Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste.
Swoją stronę założysz TUTAJ ".
Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor HrywnaCzytaj e-wydanie



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5